Český maloobchod roste, nejvíce se daří e-shopům

10.05.2017
127544372_1200x1600px__72dpi.jpg

Hospodářská konjuktura v roce 2016 a s ní spojený růst mezd se pozitivně projevily i v oblasti českého retailu. Maloobchodní obrat oproti roku 2015 celkově vzrostl o 5,6 %. Vyplývá to ze sektorové  analýzy úvěrové pojišťovny Euler Hermes, která je součástí skupiny Allianz. Nejvíce se dařilo internetovým obchodům, které zaznamenaly růst o 20 %. Pozitivní vývoj se odehrál také v segmentu pohonných hmot (6,8 %) a nepotravinářského zboží (4,6%). Naopak prodej potravin vzrostl oproti roku 2015 pouze o 0,1% . Světový lídr v pojištění pohledávek pravidelně vyhodnocuje rizika v rámci různých sektorů po celém světě.  

„Růst mezd se vždy projeví prakticky okamžitě v oblasti rychloobrátkového zboží, proto se dalo očekávat, že loňský vývoj české ekonomiky povede hlavně k povzbuzení retailu. Že lídrem tohoto sektoru je v současnosti internetový obchod, to už s tím však příliš nesouvisí. Vyplývá to spíše z aktuálního trendu, kdy se prodej z kamenných obchodů hromadně přesouvá na Internet. V roce 2017 očekáváme pokračování pozitivního vývoje. Případné výkyvy, respektive horší výsledky jednotlivých segmentů se vzhledem k strukturální různorodosti sektoru vyrovnají,“ říká Luděk Obadal, Country Manager společnosti Euler Hermes v České republice.

Český retail v posledním období významně ovlivňuje stát a nová legislativní opatření. Firmy se musí vyrovnat zejména s dopady Zákona o elektronické evidenci tržeb, novely Zákona a významné tržní síle a Zákona o omezení prodejní doby o některých státních svátcích. Obecně jde zejména o oblast ochrany spotřebitele, posílení vymahatelnosti práva nebo boj proti nekalým obchodním praktikám.

„Aktuální riziko sektoru hodnotíme jako průměrné. Sektor retail má v tomto ohledu totiž prakticky jediný parametr a tím je úroveň koupěschopné poptávky obyvatelstva. V podstatě lze říci, že ve svých jednotlivých segmentech kopíruje rizika těch sektorů, jejichž výrobky se prodávají maloobchodním způsobem,“ doplňuje Luděk Obadal.

Sektor retailu představuje cca 13% podíl z celkového počtu klientů v portfoliu Euler Hermes Česká republika. Je to bezkonkurenčně nejrůznorodější sektor, a to jak z hlediska typu zastoupených firem, tak z hlediska jejich činnosti. V portfoliu je řada společností, které jsou součástí velkých nadnárodních skupin poskytujících svým dceřiným společnostem zásadní finanční i obchodní podporu.

„Je vhodné též připomenout, že více než tři čtvrtiny výdajů českých domácností je v současné době realizováno v obchodních řetězcích, přičemž diskontní prodeje dlouhodobě rostou na úkor prodejů v malých tradičních obchodech. Více než polovina všech nákupů je realizována v rámci rozličných slevových akcí,“ vysvětluje Luděk Obadal.