Automobilový průmysl prochází revolucí, v Česku má střední sektorové riziko

20.07.2017


106535835_1200x1600px__72dpi.jpg
Vývoj automobilů s automatickým řízením, mohutné investice do snížení emisí, doznívání aféry „Dieselgate“ či rozvoj alternativních paliv.

 To všechno se v současnosti odehrává v oblasti automobilového průmyslu, který je pro českou ekonomiku dlouhodobě jedním z nejdůležitějších. Aktuální analýza společnosti Euler Hermes předpovídá celosvětově výrazné zpomalení růstu v tomto sektoru a České republice přisuzuje střední sektorové riziko stejně jako Francii či Velké Británii. Světový lídr v pojištění pohledávek pravidelně vyhodnocuje rizika v rámci různých sektorů po celém světě.

Globální vývoj automobilového průmyslu v letošním roce rezonuje v rámci předpovědi pro trojici největších hráčů. Analytici Euler Hermes předpovídají meziroční zpomalení v Číně z 15 % na 5 %, ve Spojených státech amerických z 0,2 % na -1 % a v Evropě ze 7 % na 0 %. Predikce významného poklesu na evropském kontinentu vychází nejen z dopadů Brexitu, ale také z ukončení stimulačních opatření ve Španělsku. Mírné zlepšení očekávají analytici v Brazílii a Rusku, kde v důsledku ekonomické krize zaznamenal vloni automobilový průmysl dvouciferný pokles.

Pohled na aktuální mapu sektorových rizik naznačuje investorům, jakou jistotu mohou očekávat v automobilovém průmyslu v dané oblasti světa. Nízké riziko má celý severoamerický kontinent, Čína, Španělsko a celá střední Evropa s výjimkou České republiky. Český automobilový průmysl ohodnotila společnost Euler Hermes středním rizikem stejně jako francouzský, britský, italský, portugalský, švédský, finský, řecký či turecký. Zvýšené riziko přisuzují analytici například Austrálii, Brazílii či Alžírsku a nejvyšší riziko Rusku, Argentině, Libyi a Egyptu.

„Pokud by naše hodnocení sektoru zahrnovalo pouze výrobce, určitě by Česká republika patřila k nejméně rizikovým zemím. Kvůli specifikům v dealerské síti, portfoliu dodavatelů a předpokládanému efektu Dieselgate jsme však usoudili, že riziko vyhodnotíme jako střední. Vzhledem k pozitivnímu vývoji českého automobilového trhu nicméně  do budoucna zvažujeme snížení rizika na mírné,“ říká Luděk Obadal, Country Manager společnosti Euler Hermesv České republice. „Automobilový průmysl dlouhodobě táhne české hospodářství, o čemž svědčí už jen fakt, že 80 % produkce vyvážíme. Občas se ale zapomíná na to, že na Slovensku je tento sektor ještě důležitější. V loňském roce vyrobili naši východní sousedé dokonce nejvíce automobilů na osobu v celosvětovém srovnání!“ uvádí pro zajímavost Luděk Obadal.

Sektor „automotive“ prochází v poslední době řadou velkých změn. Nejde přitom pouze o technické novinky v samotných automobilech, ale i v procesu výroby. Podle analýzy Euler Hermes patří k hlavním trendům pokračující tlak na snižování nákladů, inovaci produktů, efektivitu výroby, a to nejen ve vlastních továrnách, ale i u dodavatelů. „Kvůli tomu budou velké automobilky redukovat počet dodavatelů ve prospěch těch, kteří jsou schopni dodávat díly globálně a inovovat své produkty. Cílem je minimalizace tzv. recallů, tedy svolávání vozů do servisu, za které mohou v některých případech i dodavatelé, a zbytečně tak poškozují samotné automobilky. V minulosti jsme zaznamenali dokonce několik případů, kdy došlo k ukončení spolupráce s klíčovými odběrateli a dodavatelé pak skončili v insolvenci,“ prozrazuje Luděk Obadal.

Podle Sdružení automobilového průmyslu bylo v České republice vloni vyrobeno přes 1,3 milionu osobních automobilů (včetně malých užitkových), což reprezentuje nárůst o 8,3 % oproti roku 2015. Na celkové výrobě osobních automobilů participovali v roce 2016 celkem 3 výrobci:  ŠKODA Auto (56,92 %), HMMC Nošovice (26,66 %) a TPCA Czech (16,41 %). Autobusů bylo v roce 2016 celkem vyrobeno přes 4 300, výroba tedy meziročně poklesla o 2,86 %. Hlavními výrobci jsou společnosti Iveco Czech Republic (88,54 %) a SOR Libchavy (10,35 %). Produkce nákladních automobilů vloni vzrostla o 56 % na více než 1 300 kusů. Hlavním výrobcem je v tomto segmentu společnost TATRA  TRUCKS.